SylvanaReker.reismee.nl

Countdown

Dinsdag 17 november: Vannacht is de eerste hevige regenbui gevallen. Wanneer ik naar school wil fietsen, regent het nog steeds een klein beetje. Ik waag me toch maar op de fiets. Sommige wegen liggen vol met modder, waardoor het hier en daar wat glad is. Het klasje van vandaag is aanzienlijk kleiner dan normaal, wat door de regenval komt. Later, wanneer de hevige regenbuien zullen aanhouden, zullen sommige kinderen niet meer naar school kunnen. Grote delen komen onder water te liggen en blokkeren daardoor de weg naar school. 'S middags besluit ik om weer naar de markt te gaan, want ik heb wat leuke dingetjes gezien. Nadat ik veel te veel heb gekocht, ga ik snel naar huis toe. We hebben nog steeds stroom, terwijl het weg hoort te gaan van 2 tot 10. Ik snap er niks van. In de avond valt de stroom voor 10 minuten weg en is dan weer terug. We gaan het morgen zien hoe het met de stroom gaat.

Woensdag 18 november: Geen regen dit keer. Op school probeer ik de onder elkaar rekenen uit te leggen. Ze blijken het nogal lastig te vinden. 'S middags moet ik even naar de supermarkt en wat ophalen bij de markt. Het begint te waaien, het wordt donker en daar vallen al de eerste druppels. Die paar druppels veranderen in een paar secondes in een hoosbui. Snel alle ramen dicht, want er is al wat ingeregend. Onweer en bliksem. Beetje beangstigend, hopen dat het niet inslaat. Vervolgens een hagelbui. Zodra het is opgehouden, staat de straat blank. Fietsen lijkt me te gevaarlijk, dus dat wordt lopen. Gelukkig kan ik droog heen en weer. De stroom is zomaar weggevallen, dus dat wordt weer een boekje lezen. Ik voel me niet heel fit, dus ik ga maar optijd naar bed.

Donderdag 19 november: Hmm, mama is vandaag jarig. Ik heb gelukkig al een leuk kadootje gekocht voor als ik straks terug ben in Nederland. Ik voel me nog steeds niet helemaal fit. Op het project ga ik eerder naar huis. In de middag ga ik even snel geld pinnen. Voor de rest een beetje rusten.

Vrijdag 20 november: Gelukkig voel ik me beter. Vandaag beginnen we op school met Engels en daarna nog wat wiskunde. Het laatste uurtje gaan we spelletjes spelen. Claudy heeft gisteren voor alle 5 een rugtas gekocht met een schriftje, potloodje, gum, puntenslijper, liniaal en een pen. Ik heb koekjes meegebracht. Je hoeft maar 1 keer te zeggen dat je koekjes meeneemt en de rest van de week vergeten ze dat niet meer. Helemaal aan het einde geven we als verrassing de rugtasjes. Alle 5 hebben ze een glimlach van oor tot oor. Zo blij met zo iets kleins. Mijn dag kan niet meer stuk nadat ik die gezichties heb gezien. 'S middags heb ik mijn hot stone massage. 1,5 uur puur genieten. Afspraak voor volgende week staat ook alweer in de agenda. Na de massage fiets ik nog even langs de markt om wat op te halen. Nadat ik gegeten heb, omgekleed ben en het tijd is, ga ik naar backpackers. We gaan vanavond uit, ben benieuwd!

Zaterdag 21 november: Lekker doorgefeest tot in de late uurtjes. Eerst naar de fezbar en daarna naar een club. Supergezellig! Na een rustig ochtendje ga ik in de middag even wat halen bij de supermarkt. Even wat socializen met de jongens hier in het huis en de was doen. 'S avonds gebeurt er ook niet veel spannends dus ik ga maar naar bed toe.

Zondag 22 november: Robbert vroeg gisteren of ik mee ga naar de kerk. Helemaal niks voor mij, maar ik ga toch even een kijkje nemen. We gaan om 9 uur lopend daarheen. Na heel veel gepraat, gepraat en nog meer gepraat gaan ze zingen. Opzich wel grappig om het een keer meegemaakt te hebben, maar dit was sowieso de eerste en laatste keer. In de middag besluit ik maar even om een kijkje te nemen in het museum. Ik ben nu een local, dus ik kan voor 2 kwacha (20 cent) naar het museum. Voor die 20 cent wil ik wel even een kijkje nemen. Het is niet heel groot, maar toch grappig opgezet. Als ik naar huis wil, komt er een man op me af gerend die ze hele tas met souvenirtjes uitstalt op de grond. Ik zeg hem dat ik niks nodig heb en wens hem een prettig dag. Ik heb al genoeg gekocht op de markt. Als ik thuis ben, begint die irritante buikpijn weer op te spelen.Toch nog even de was doen en wat chatten.

Maandag 23 november: De buikpijn is nog steeds niet weg en project zit er niet in vandaag. Rust houden.. Hele dag thuiszitten. Hopen dat ik morgen weer heen kan!

Dinsdag 24 november: We zijn bezig met wat oefeningen, want morgen hebben ze een toets. Na wat Engels en rekenen, gaan we knutselen. We schrijven op elk gekleurd blad een letter van het alfabet. Zij mogen ze inkleuren en dingen tekenen wat die beginletter heeft. In de middag ga ik met Robbert en Henrie naar de Victoria Falls. Ik ben nu local dus ik betaal 7 kwacha ( 50 cent) in plaats van 20 dollar. Na 3 barre tochten hebben we het meeste wel gezien. Jammer dat er niet genoeg regen is gevallen, want dat zou een heel mooi uitzicht opleveren. Gelukkig wel veel gelachen, gechild in het water en foto's gemaakt. Thuis is de stroom weg dus moeten we op houtskooltjes koken. Lijkt wel kamperen zo. Was doen en wat spelletjes doen totdat de stroom terug is.q

Woensdag 25 november: Claudy heeft 2 toetsen gemaakt: Engels en een rekenentoets. Ze beginnen met een spelletje. Dan van half 9 tot half 10 de Engels toets, pauze en dan van 10 tot 11 de rekentoets. Het laatste uurtje geven ik nog even les aan het 12 - jarige meisje. 1 tot en met 15 zit er in, maar dat alfabet blijft moeilijk. In de middag probeer ik me boek te lezen. Eindelijk begin ik er een beetje in te komen (50 pagina's verder). Als de ergste hitte voorbij is, loop ik naar de supermarkt. Pffffoee, wat een drukte! De kerstversiering hangt ook al zo te zien. Thuis kom ik erachter dat de stroom plotseling is uitgevallen. Gelukkig hebben ze al gekookt! Na wat dingetjes gedaan te hebben, ga ik buiten zitten. Na een laaang gesprek met Robbert ga ik maar eens tanden poetsen. Lekker te bed en morgen een bezoekje brengen aan me oude project.

Donderdag 26 november: Ik probeer de weg te vinden naar me oude project, maar dat wil toch niet helemaal lukken.. Alles lijkt hier op elkaar, dus dan eindelijk na 3 keer de weg vragen, ben ik er. Het meisje dat me zo leuk vond de eerste week is er nog steeds. Het duurt eventjes voor ik haar herken, want haar haar is totaal anders. De kinderen moeten een toets maken, zodat de lerares een rapport kan maken. Aan het einde van de ochtend komt ze weer naar me toe om te vragen of ze met me haar mag spelen. Asjeblieft niet te kleine vlechtjes, want die krijg ik er bijna niet uit. Gelukkig maken ze grote en brede vlechten, dus dat scheelt een hoop werk. In de middag nog even een boek lezen en dan is het tijd om te gaan. We gaan uit eten in een lokaal restaurantje. We eten nshima met vlees en pompoenbladeren. Het is gewoon om hier met je handen te eten, dus er ligt ook geen bestek op tafel. Daarna gaan we nog een lekker ijsje halen.

Vrijdag 27 november: Half uurtje rekenen, half uurtje Engels en afsluiten met 1,5 uur knutselen. We maken een papieren slang. Deze kunnen we in het klaslokaaltje hangen, zodat het er iets vrolijker uitziet. Smiddags heb ik een traditionele massage en savonds gaan we uit.

Dit was de laatste update, zie jullie in Nederland! Bedankt dat jullie me blog gevolgd hebben, hoop dat het het lezen waard was.

Reacties

Reacties

marthschilder@quicknet.nl

Silvana bedankt voor alle mooie verhalen en we wensen je een goede en veilige reis terug!

Liefs Rien en Marth

simone

lieve Sylvana, het was zo leuk om jou verhalen te lezen! geniet nog van je laatste dagen.

Veel liefs Simone

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active